Egy könyv élete – 4. rész

Üdv!
Arra gondoltam, hogy bevezetlek benneteket egy író mindennapjaiba. Egy könyv születésébe és kiadásába. Hogyan is működik ez magánkiadóként? Már nem kezdő íróként, sok könyv után, gondoltam érdemes lenne leírni a tapasztalataimat az Olvasóknak, és hasznos a kezdő íróknak. Ebben a minisorozatban erről írok. Ha lemaradtál az előző részekről, katt ide.

A borító

A borítót az írók másképpen kezelik. Van, aki egy szép borítóhoz írja a könyvét, van, aki a könyve megírása közben keresgél borítót hozzá és van, aki megírja a könyvet és csak utána keresi a könyvhöz illő tökéletes borítót. Én már jártam mindenhogy, de az utóbbi időben már inkább az előbb a könyv, utána a borító híve vagyok.

A YouTube csatornámon már említettem pár videóban a borítókat, de írói, borítószerkesztői szemmel is beszélek most róla.

A borító az egyik legfontosabb eleme a könyvnek, hiszen ezzel találkozik először az Olvasó. Ráadásul sok feladata van egy borítónak. Marketinget végez, hiszen meg kell ragadnia a szemeket. Tükröznie kell a beltartalmat és fontos az is, hogy a célközönségé legyen. Nem magunknak írjuk a könyvet, nem egy darab fog készül belőle a polcunkra, hanem másoknak írjuk. Ezek a mások azok, akiknek a borítót is tervezzük. Hiába tetszik nekem az Alien filmek szörnye, ha az olvasóközönség ránéz a nyáltól és váladékoktól csöpögő fekete lény pofájára, nem biztos, hogy rohanni fog, hogy kézbe vegye a könyvet. Persze nem árt, ha a választott borító az írónak is tetszik, hiszen saját stílusát is igyekszik kifejezni vele, de nem ez az elsődleges.

Jogtisztaság

Ha nem rajzban gondolkodunk, hanem fényképben, akkor valószínűleg meg kell venni a képet. Jogtisztának kell lennie ugyanis. A Stockphoto és egyéb oldalakon is meg lehet venni, én azonban fotósoktól szoktam vásárolni, mert az ő képeik ritkábban fordulnak meg az emberek szemei előtt és igen csekély az esélye annak, hogy két könyv ugyanazzal a borítóval jelenik meg. Igaz, ez azzal jár, hogy sokkal drágább egy kép, de megéri. Nem titok, hogy AZ ÁLOM című könyvem borítóját a fotós 300 dollárért (kb.: 93.000 Ft) kínálta. A fotós orosz volt és csakis ezen a nyelven volt hajlandó kommunikálni, szóval vicces volt, nem kevés meló… Angol nyelvű engedélyt kitöltetni, scan, visszaküldés, hajaj…

Ha megtaláltuk a minden feltételnek eleget tevő borítóképet, akkor lehet elkezdeni tervezni. Ehhez szükségünk lesz egy fülszövegre, azaz a borító hátoldalán olvasható szöveget meg kell írni. Erre nagyon sok tanács van a neten, de tény, hogy sokszor könnyebb megírni egy egész könyvet, mint egy nyamvadt, felcsigázó és könyvet bemutató pár sort. Az Olvasó – a borító után ugyanis – ezzel találkozik leghamarabb. Itt kell elcsípnünk az érdeklődést és ez valóban nem könnyű. Ha sikerült megszülnünk ezt is, akkor jöhet a borító tervezése. Én és a párom Az álom című könyvemnél készítettük el ezt így először Photoshopban. A betűtípus, a betű színe, elhelyezése, minden apróság nagyon fontos. Itt már egy kis nyomdai szaktudás is befigyel, mert szükség van a könyv gerincméretére, amit ki lehet számolni, kell kifutót készítenünk, gerinc és hátoldal… Nem könnyű munka, de a végeredmény így biztosan tökéletes lesz.

Irány a nyomda!

Ezzel a megtervezett borítóval a már elkészült beltartalom, mehet is a nyomdába.

Nagyon fontos, hogy minden esetben kell egy próbanyomat, mintapéldány, bárhogy is hívják, mert ennél az egy darabnál látjuk majd igazán, hogy mindent jól csináltunk-e, és még van lehetőség a módosításra a tömeggyártás előtt. Csúnya baki lenne, ha többezer könyvet ki kellene dobnunk a kukába… A próbanyomat alkalmával fogjuk mi, írók is először a kezünkbe frissen szülöttünket. Ez nekem mindig nagy pillanat. 

Ha azt gondolod, hogy ennyi, itt ért véget a munka, akkor nagyot tévedsz. Most jön csak a java. A reklámozás! A következő részben erről fogok beszélni.

KÖVESS A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
0
    0
    Kosár
    Üres a kosaradVissza a Shopba