Üdv!
Arra gondoltam, hogy bevezetlek benneteket egy író mindennapjaiba. Egy könyv születésébe és kiadásába. Hogyan is működik ez magánkiadóként? Már nem kezdő íróként, sok könyv után, gondoltam érdemes lenne leírni a tapasztalataimat az Olvasóknak, és hasznos a kezdő íróknak. Ebben a minisorozatban erről írok. Ha lemaradtál az előző részekről, katt ide.
A borító
A borítót az írók másképpen kezelik. Van, aki egy szép borítóhoz írja a könyvét, van, aki a könyve megírása közben keresgél borítót hozzá és van, aki megírja a könyvet és csak utána keresi a könyvhöz illő tökéletes borítót. Én már jártam mindenhogy, de az utóbbi időben már inkább az előbb a könyv, utána a borító híve vagyok.
A YouTube csatornámon már említettem pár videóban a borítókat, de írói, borítószerkesztői szemmel is beszélek most róla.

A borító az egyik legfontosabb eleme a könyvnek, hiszen ezzel találkozik először az Olvasó. Ráadásul sok feladata van egy borítónak. Marketinget végez, hiszen meg kell ragadnia a szemeket. Tükröznie kell a beltartalmat és fontos az is, hogy a célközönségé legyen. Nem magunknak írjuk a könyvet, nem egy darab fog készül belőle a polcunkra, hanem másoknak írjuk. Ezek a mások azok, akiknek a borítót is tervezzük. Hiába tetszik nekem az Alien filmek szörnye, ha az olvasóközönség ránéz a nyáltól és váladékoktól csöpögő fekete lény pofájára, nem biztos, hogy rohanni fog, hogy kézbe vegye a könyvet. Persze nem árt, ha a választott borító az írónak is tetszik, hiszen saját stílusát is igyekszik kifejezni vele, de nem ez az elsődleges.
Jogtisztaság
Ha nem rajzban gondolkodunk, hanem fényképben, akkor valószínűleg meg kell venni a képet. Jogtisztának kell lennie ugyanis. A Stockphoto és egyéb oldalakon is meg lehet venni, én azonban fotósoktól szoktam vásárolni, mert az ő képeik ritkábban fordulnak meg az emberek szemei előtt és igen csekély az esélye annak, hogy két könyv ugyanazzal a borítóval jelenik meg. Igaz, ez azzal jár, hogy sokkal drágább egy kép, de megéri. Nem titok, hogy AZ ÁLOM című könyvem borítóját a fotós 300 dollárért (kb.: 93.000 Ft) kínálta. A fotós orosz volt és csakis ezen a nyelven volt hajlandó kommunikálni, szóval vicces volt, nem kevés meló… Angol nyelvű engedélyt kitöltetni, scan, visszaküldés, hajaj…
Ha megtaláltuk a minden feltételnek eleget tevő borítóképet, akkor lehet elkezdeni tervezni. Ehhez szükségünk lesz egy fülszövegre, azaz a borító hátoldalán olvasható szöveget meg kell írni. Erre nagyon sok tanács van a neten, de tény, hogy sokszor könnyebb megírni egy egész könyvet, mint egy nyamvadt, felcsigázó és könyvet bemutató pár sort. Az Olvasó – a borító után ugyanis – ezzel találkozik leghamarabb. Itt kell elcsípnünk az érdeklődést és ez valóban nem könnyű. Ha sikerült megszülnünk ezt is, akkor jöhet a borító tervezése. Én és a párom Az álom című könyvemnél készítettük el ezt így először Photoshopban. A betűtípus, a betű színe, elhelyezése, minden apróság nagyon fontos. Itt már egy kis nyomdai szaktudás is befigyel, mert szükség van a könyv gerincméretére, amit ki lehet számolni, kell kifutót készítenünk, gerinc és hátoldal… Nem könnyű munka, de a végeredmény így biztosan tökéletes lesz.
Irány a nyomda!
Ezzel a megtervezett borítóval a már elkészült beltartalom, mehet is a nyomdába.
Nagyon fontos, hogy minden esetben kell egy próbanyomat, mintapéldány, bárhogy is hívják, mert ennél az egy darabnál látjuk majd igazán, hogy mindent jól csináltunk-e, és még van lehetőség a módosításra a tömeggyártás előtt. Csúnya baki lenne, ha többezer könyvet ki kellene dobnunk a kukába… A próbanyomat alkalmával fogjuk mi, írók is először a kezünkbe frissen szülöttünket. Ez nekem mindig nagy pillanat.
Ha azt gondolod, hogy ennyi, itt ért véget a munka, akkor nagyot tévedsz. Most jön csak a java. A reklámozás! A következő részben erről fogok beszélni.