minisorozat

Egy könyv élete – 5. rész

Üdv!
Arra gondoltam, hogy bevezetlek benneteket egy író mindennapjaiba. Egy könyv születésébe és kiadásába. Hogyan is működik ez magánkiadóként? Már nem kezdő íróként, sok könyv után, gondoltam érdemes lenne leírni a tapasztalataimat az Olvasóknak, és hasznos a kezdő íróknak. Ebben a minisorozatban erről írok. Ha lemaradtál az előző részekről, katt ide.

Terjesztés, reklámozás

Aki kiadónál van, annak ezzel sem kell foglalkozni, de magánkiadóként bizony keresnünk kell egy Terjesztőt, lehetőleg még a nyomdába küldés előtt. A nyomdai ár ugyanis függ attól, hogy hány darabot fogunk nyomtatni. Ami minket magánkiadókat hátrányként ér, az az, hogy saját magunk adjuk el a könyveket. Illetve próbáljuk. Nincs hátszelünk, nincs kiadó, aki reklámozná a megfelelő helyeken a könyvet, nincs szervezett dedikálás, ezt mind magunknak kell megoldanunk. A terjesztő feladata is csupán annyi, hogy eljuttassa a könyvesboltokba a könyvet, reklámozni már nekünk kell. Joggal kérdezhetitek akkor, hogy miért nem vagyok inkább kiadónál?

Nos, sok különbség van magánkiadás és a kiadókkal való viszony között, az egyik és nem elhanyagolható például az, hogy ha a saját kezemben van minden, akkor nem érhetnek meglepetések, vagy csalódások. A könyv, amit eladok, az én felelősségem, az én pénzem. Mindent látok, minden kiadást és bevételt, olyanra szervezem a dedikálásokat, amilyenre akarom, és így nem csak irányíthatóbb az egész folyamat, de pontosabb, precízebb és olcsóbb is. A marketing a legdrágább költség mindegy, hogy magánkiadás vagy kiadó. Akkor már inkább én magam ölöm bele a pénzt. Ha kiadónál vagyok, akkor azt a dolgozót is meg kell fizetni, aki intézi a marketinget. A kiadó mindig egy plusz lépcsőfok a folyamatban, amitől minden nem csak drágább, de ellenőrizhetetlenebb is. Nálam pedig alapvető követelmény magammal szemben, hogy az én írásom, az én munkám, ne kerüljön más kezei alá. Onnantól már nem csak az én könyvem, elég sok lépcsőfokon fölözik le a jussomat, és triplán annyiba kerül minden. Ráadásul nem is biztos, hogy olyan lesz, amilyet szeretnék. Erről még nagyon hosszasan tudnék beszélni, de maradjunk a marketingnél.

A könyvet ugyanis el kell adni...

Sőt, már jóval a megjelenése előtt és még a megjelenés után is reklámozni kell, ami rengeteg munkát jelent. Miért szükséges ez annyira? Ha nincs az emberek szeme előtt egy termék, jelen esetben egy könyv, akkor nem tudnak róla. Ha nem tudnak róla, nem fogják megvenni. Eléjük kell tenni. Ez pedig egy igencsak költséges folyamat. Vannak dolgok, amik alapvetőek és nem kerülnek pénzbe, de a marketingnél érvényes a szabály: amennyit költesz rá, annyi jön vissza. Persze csak okosan… 

Én már jártam pórul, amikor még tudatlan voltam. Befizettem 380ezer forintot egy cégnek, hogy reklámozza a könyvet, cserébe azonban semmit, de semmit nem kaptam. Azt is egy kicsit átvágva… Nagyon nagy bukás volt. Ne higgyétek, hogy ez az összeg sok! Dehogy. Édeskevés. Ha valaki úgy igazán be akar robbanni egy könyvvel, tízezer író és kb. 4000 kiadó között ebben az országban, az kösse fel a gatyát és tömje is meg egyből úgy 10-20 millióval első körben. Ez az alap. Az már más kérdés, hogy ez az összeg valaha is visszajön-e, de ennyibe kerül a gyorsabbik út.

A marketing kulcsa a magánkiadóknál, a türelem. Az Olvasók gyarapítása, majd azok ajánlásai után egyre több Olvasó gyűjtése a cél. Ez egy hosszú folyamat, évek, de jóval biztosabb és tartósabb, mint bármilyen más berobbanó marketing. Nézd csak meg az agyonhájpolt könyveket. Jó részük csak azért „jó” könyv, mert egy neves kiadó vagy könyvesbolt azt mondja rá. Olyan marketingesek, akik az adott könyv címét is alig tudják. Sokan pedig… Nos, elég megosztó manapság az, hogy a jó könyv, amit elénk tesznek, az tényleg jó könyv-e. Sok esetben nagyobb az író marketingje, mint a könyvé. Végülis ez is egy megoldás, csak nekem nincs sok kedvem minden nap végigfutni Esztergom utcáin meztelenül, hogy figyeljenek rám. 😀 Inkább azért tegyék, mert a személyiségem is megnyerő, amellett, amit írok.

Az legyen a lényeg, amit írunk, amit olvasol!

Én oktatom a marketinget (LBM-Marketing), úgyhogy a saját kis trükkjeimet most nem tenném ide, elég ha elhiszitek, hogy ebben a tóban rengeteg a hal és csak úgy tűnhetsz ki, ha türelmes vagy és okosan marketingelsz. Nekem az általam tanácsolt marketing startégiát tartva, minden évben megduplázódik az eladásaim száma. Számomra ez a szamárlétra tökéletesen megfelel. 

Az pedig elmondhatatlan érzés, hogy az Olvasóim szeretnek, azért, aki vagyok. :-)))

A teendők a könyvvel kapcsolatban elfogytak, amint megkötöttünk egy szerződést a Terjesztővel, de a reklámtevékenységek természetesen még maradnak az életünkben. Ez a minisorozat arra volt hivatott, hogy bemutassa egy könyv életútját, azt, hogy mennyi munka és költség egy könyv kiadása. Remélem, hogy segítettem az Olvasóknak a megértésben és a kezdő íróknak is a szárnypróbálgatásban azzal, hogy a kulisszák mögé pillanthattak. Nem mondom, hogy minden írónál így megy ez, de legalább egy író szemszögét már ismerhetitek.

FIGYELEM! Ez a minisorozat még nem ért véget!

Tartogatok még egy kis meglepetést, ami szerintem a leginkább érdekli az Olvasót. A következő, egyben utolsó rész címe mindent elárul:

Miért drága egy könyv? És mennyi jut ebből az írónak?

Nemsokára érkezik! 

KÖVESS A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
0
    0
    Kosár
    Üres a kosaradVissza a Shopba