Egy könyv élete – Utolsó rész

Üdv!
Arra gondoltam, hogy bevezetlek benneteket egy író mindennapjaiba. Egy könyv születésébe és kiadásába. Hogyan is működik ez magánkiadóként? Már nem kezdő íróként, sok könyv után, gondoltam érdemes lenne leírni a tapasztalataimat az Olvasóknak, és hasznos a kezdő íróknak. Ebben a minisorozatban erről írok. Ha lemaradtál az előző részekről, katt ide.

Miért drága egy könyv? És mennyi jut ebből az írónak?

Elérkeztünk hát a legizgalmasabb részhez ebben a minisorozatban. Egy könyv árának meghatározásához. Manapság elég drágák a könyvek, és elég sokan méltatlankodnak is emiatt. Kaptam olyan kérdést is, hogy mennyit keres egy író a könyveivel, úgyhogy eljött az ideje, hogy őszintén és nyíltan válaszoljak erre a két kérdésre, ami szorosan összefügg.

Csakhogy az egész ott kezdődik, hogy mi írók miféle fajzat vagyunk vagyis, hogy kinek a szellemi termékét veszed meg. Mi is ez a szellemi termék?

írónő halasz emese

“Egy író lélektükre, az általa írt könyv.”

Írónak lenni soha nem munka. Ha valaki író, az mindig művész, alkotó, nem pedig dolgozó. Mi írók a semmiből, a hófehér papírlapokból alkotunk olyasmit, amit alkalomadtán a szívedbe zárhatsz. Ez így még talán pontos is, de olyan ez, mint mézet enni, édes íz nélkül. Egy könyv értékét akkor fogod igazán érezni, tudni, amikor megpróbálsz egy jó könyvet összehozni, éjfélig tartó kutatómunkával és úgy tíz év írási tapasztalattal a hátad mögött. Az írói lét egyik előnye egyébként, hogy az ördög már nem fenyegeti a lelkünket, mert az egészet a művészetnek, az írásnak áldozzuk. Rengeteg energia van egy könyvben, rengeteg lélek, tudás és verejték.

miért is drága egy könyv

Ezek után nézzük, miért is drága egy könyv és ez a verejték mennyire éri meg az írónak, hogy szórakoztat.

Tegyük fel, hogy találsz egy regényt a boltban. Magyar író, 400 oldal. Gyönyörű borító, tökéletes fülszöveg, aztán meglátod az árát és… Nos, igen. A könyv (most csak kitalálok egy kerek számot, hogy könnyebb legyen majd számolni) 3000 Ft.

0 Ft
Egy könyv ára

Nézhetjük ezt úgy, pár óra és kiolvasod, nos ehhez képest drága szórakozás, de nézhetjük úgy is, hogy a mozi se olcsóbb sokkal, és a könyvekből jóval több tudást is össze lehet szedni a szórakozás mellett. Szóval 3000 Ft, itt tartunk ugye.

Jól figyelj, mert most jön a java!

Ennek a könyvnek a nyomdai és egyéb alapköltsége könyvenként:

  • Szerkesztés, tördelés, lektorálás, korrektúra: 200.000 Ft. Ez egy nagyon baráti ár mindezért.
  • Borító: 1000 Ft –tól a csillagos ég. Mondjuk, hogy nem alkalmaztunk modelleket, hogy biztosan egyedi legyen a borítónk, nem béreltünk fotóst se hozzá, még csak stúdiót se. Letölthetünk azonban a Stockphoto-ról egy képet, vagy egy ismerősünk ügyes rajzoló és készíthet nekünk egy rajzot, esetleg egy fotós munkája tökéletesen illik a könyvünkhöz. Számoljunk most egy egész jó fotóval, dizájnos kép, csak úgy vonzza a tekintetet, legyen 30.000 Ft. (egy tényleg jó fotós képe könyvborító felhasználásra egyébként 50-100ezernél kezdődik és sokszor példányszámhoz és/vagy felhasználási országhoz kötött).
  • Nyomda / próbanyomat: 7000 – 60.000 Ft. Ez nagyon változó, számoljunk mondjuk 30.000 forinttal, mint aranyközépút (AZ ÁLOM próbanyomata ennél többe került.)
  • Egy könyv kinyomása, a példánk esetén 500 darabos példányszámnál körülbelül 1000 Ft. Ez is nagyon változó, amit én írtam az egy átlagos ár.
  • Mondjuk, hogy nem mindenki ért a borító és a belív nyomdai előkészítéséhez, szükségünk lesz egy grafikus segítségére is, ez átlagosan 20.000 Ft.

Nos, kész a könyvünk, de még csak a polcainkon figyel, el kellene juttatni őket a boltokba.

Nézzük csak meg, hogy állunk eddig!

Van 500 db könyvünk, melyek teljes költsége eddig:

0 Ft
Összesen

500 db könyv áll jelenleg a polcunkon. Egy kicsit drága dekorációnak, úgyhogy el kellene valahogy adni.

Kellene az alapár… Az eddig ráköltött összeget elosztjuk a kinyomott darabszámmal:

780.000 / 500 = 1560 Ft.

1560 Ft-ért tehát magánkiadóként ki lehet hozni egy darab könyvet, igaz: reklám és Olvasók nélkül…

Még nem adtuk el! A szomszéd Gizi néni, a rokonok és barátok ugye nem számítanak hatalmas Olvasótábornak, nem is belőlük szeretnénk megélni, úgyhogy komolyabban kell gondolkodnunk.

Keressünk egy terjesztőt!

A Terjesztő le fog venni körülbelül 50 %-ot a könyvből. (Igazából ez 20-70% között mozog, számoljunk azért csak 50-el, mert a legtöbb terjesztő 50-55%-kal dolgozik.) Ez azt jelenti, hogy a könyv eladási árából 50%-ot levesz a Terjesztő. Hoppá, akkor meg kellene emelni azt az 1560 Ft-ot 1500-al. Ez akkor így 3060 Ft. Ajajj…

A terjesztő plusz 50%-a miatt a könyv alapára 3060 ft lesz. 

Nagyjából ennyit ér az a bizonyos verejték és több hónapos munka. -60 forintot. Ki dolgozna ennyiért hónapokon át?

Egye fene, valamin spórolunk és mondjuk, hogy megéri szerződni egy terjesztővel. A boltokba kerülhet a könyv! Hurrá! Örülhetnénk, de nincs minek… A boltokban elvész a tömegben a könyv, feltéve ha egyáltalán kikerül a polcokra. Sok esetben ugyanis a raktárban csücsülnek a könyvek és max webshopon tudja megrendelni az Olvasó. Abból a webshopból, ahol többezer könyv van és a miénk ott sincs a kirakatban éppen, ergo: a kutya nem fog tudni róla, tehát nem fogja megvenni.

Reklámozni kellene...

Könyvesboltja, kiadója válogatja, de az árak horribilisek. Egy heti hírlevélben való pici könyves fotócskáért láttam már 5 millió forintos árajánlatot is.

Kíváncsiságból nézzük már meg, hogy ha ezt megjátsszuk és teszem azt, ez egy olyan szuper reklám, hogy mind az 500 db egyből elfogy, akkor hogy járunk:

Először is, így 1 könyv belefeccölt árát kiszámoljuk. Ha a már meglévő költségeinkhez (780.000 Ft) hozzáadjuk ezt a cuki 5 misit és elosztjuk az 500 darabunkkal, akkor egy darab könyv:

((780000+5000000)/500)=

0 Ft
1 db könyv ennyibe kerül az írónak, a reklámköltséggel együtt

Na de nincs gond, hiszen eladtunk a hirdetés után 500 darabot! 500 x 3000= 1.500.000 Ft.

Kicsit szomorú… az eddig belefeccölt majd hatmilla után, végülis már kerestünk 1 500 000 Forintot. Már csak egy kicsit vagyunk elúszva anyagilag. 😀 Jó kör volt… 😀 

Mondjuk, hogy nem költünk egy vagyont reklámra...

Ne szaladjon el a ló, mondjuk, hogy rááldozunk egy rakás időt és 200.000 forintot a marketingre (én legalábbis így csinálom az LBM marketinggel, okosan.). Így egy darab könyv ára:

(780.000+200.000)/500= 1960 Ft

Máris jobban hangzik, de lessük meg, hogy ha elad a terjesztő, akkor így most mennyi pénzünk is marad egy könyv után. (A könyv eladási árából levonjuk a terjesztő díját és az eddigi költségeket):

3000 Ft (a könyv ára a boltban)-(1500 Ft vagyis a terjesztő díja + 1960 Ft vagyis, amennyibe nekünk, íróknak került egy könyv)=

0 Ft
Bizony! Mínusz! Tulajdonképpen mi fizetünk az Olvasónak.

Na jó, nem neki, hanem a nyomdának, a szerkesztőnek, a marketingnek, vagyis minden kis lépcsőnek, ami felvisz a könyvesboltok Olümposzán át egészen az Olvasóig, akinek még így sincs az arcába tolva a könyv, tehát örülünk, ha rátalál és megveszi.

És itt nagyon fontos megemlíteni, hogy az Olvasóknak van a legnagyobb erejük ez ügyben! Csak az a könyv fog fogyni, amit ők ajánlanak. Emészd egy picit ezt az utolsó mondatot…

A leghatékonyabb marketing mindig is az ajánlás volt és az is marad, mert az a leghitelesebb.

Kedves Olvasók! Nem tudom érzitek-e, mekkora súlya van ennek, de ha találsz egy jó könyvet, akkor ajánld, ahol csak tudod, mert ez a legnagyobb segítség az írónak. Ez higgyétek el, megfizethetetlen! Bármikor kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy van 50-60 elkötelezett Olvasó, aki imádja a könyvünket, csakhogy nekünk nincs annyi bevételünk, hogy a következő könyvet is ki tudjuk adni. Ilyen egyszerűen és nagyszerűen fosztja meg a rendszer az Olvasókat a kevésbé ismert, ámde annál tehetségesebb íróktól.

Az egész rendszer kulcsfigurája, soha nem az író. Nem a kiadó. Hanem az Olvasó! Rajta múlik egyedül, hogy a könyvünk befut-e, beválik-e. (Oké, ott a másik lehetőség: egy vagyont költsek marketingre, de mint azt a fenti példa is mutatja, soha nem jönne vissza az ára, a hatalom és az első hely megvétele egy könyvesbolt listáján pedig nem hajt annyira, hogy ilyesmibe bocsátkozzak…)

Lényeg és tény: Az író, ha nem celeb, nem költ marketingre egy kisebb vagyont, akkor szinte semmit sem keres egy könyv kiadásával. Kivéve, ha nem adja drágábban a könyvét, vagy nem ajánlják az Olvasói agyba-főbe úton-útfélen.

Hát ezért ilyen drágák a könyvek… 

De akkor, hogy csinálják mások? Hogy csinálom én?

smart

Okosan és idővel.

Nézzünk előbb pár tényt, mert a tévhiteket is elkergetném egy úttal (ez most leginkább tapasztalatlan íróknak szól és/vagy azoknak, akik azt gondolják, hogy írónak lenni ma ebben az országban olyan, mint egy amerikai álomfilm):

– Kiadóknál ezek az árak, amikkel én most számoltam egy kicsivel vagy épp sokkal többek, hiszen ott a konkrét stábot is fizeted, aki levesz a munkamennyiségből, ámde ezt fizetésért teszi. (Van kivétel, de olcsóbb helyen profi munkával még nem találkoztam…)

– A kiadók minden könyvet imádni fognak, mert íróként előre kell fizetned minden költséget és megjósolhatatlan, hogy fog menni a könyv (még ha szuper is, lásd hipp-hopp jött egy vírus, ami behúzta az eladási kéziféket). Az én első könyvemre egy héten belül 3 kiadó ugrott rá és kivétel nélkül imádták. Biztos vagyok benne, hogy a három kiadóból kettő egyáltalán bele sem olvasott. (Megjegyzés: Az első könyvemmel két évig voltam egy kiadónál. A kiadó két év alatt 5 darabot adott el…)

– Nincs olyan hogy előleg… A kiadóknál és mindenhol máshol is azt kapod, amit kifizetsz, azután miután kifizetted. Ez nem Amerika…

– Nincs olyan, hogy minőségi válogatás… Aki fizet, mindegy hogy magánkiadóként vagy kiadóhoz állva adja ki a könyvét, azt kiadják. Nincs több különbség kiadó és magánkiadó között a könyvek minőségét illetően, csupán a rááldozott pénzösszeg. (‼ Van olyan kivételes kiadó, aki megnézi, hogy mit ad ki, mielőtt kiadja, de egyelőre az ilyen kiadókból van kevesebb sajnos. Érdemes azonban ilyen kiadónál próbálkozni, ha nem akarod a magánkiadással járó rengeteg munkával magadat terhelni.)

– Legyen akármilyen szuper a könyved, ha nincs az Olvasók szeme elé tolva, nem fogja tudni ezt senki rajtad kívül.

– A fenti példánál olcsóbban is ki lehet hozni egy könyvet, de ez sok munka és idő.

Ennél az utolsó állításnál időzzünk el egy picit. A magánkiadó azért magánkiadó, többek között persze, mert nincs laza másfél millája, hogy egy kiadóhoz befizessen mindent is előre… Így viszont, tud spórolni. Igaz, hogy ez kb. tízszer annyi meló, mint beadni a könyvet egy kiadóhoz, de anyagilag jobban jár. A példánk egy elnagyolt példa és mindenhol az aranyközépúttal számoltunk, de higgyétek el, hogy ennél jobban is ki lehet jönni egy könyvvel íróként. Mivel ehhez nekem több év csúnya és kínos, csalódásokkal telített tapasztalata szükségeltetett, így nem áll módomban ingyen osztogatni a jótanácsokat. 😀 Szívesen segítek azonban a marketing tervemmel, amivel már sok írót hoztam fel a csalódások mély gödréből és mivel átérzem a mindenhol jelenlévő problémát, így csak jelképes áron adom ezt a tudást írótársaimnak. 😉 Ennyi önreklám elég is ide.

A lényeg az Olvasónak

A könyv ára azért lesz magas, mert sok lépcső (kiadó, terjesztő, marketing, stb) van az eladási folyamatban. Plusz ahhoz, hogy a könyvtengerből a szemetek elé kerülhessen a könyv és megvegyétek, nekünk igencsak mélyen bele kell nyúlnunk a nadrágzsebünkbe.

A lényeg Magánkiadóknak

Türelem és idő. Kiadod, az első könyved. Még talán nem fog milliomossá tenni, de évről évre, kiadott könyvről, kiadott könyvre egyre többen ismernek meg, és egyre jobban fogsz keresni vele. A verejték kifizetődik, csak ez kicsivel több idő, mint azt az amerikai filmekben látjuk és rengeteg munka.

Akárhogy is… Ahogyan a cikk elején írtam, az író már rég eladta a lelkét az írásnak. Sokat dolgozok, sokat költök arra, hogy a könyveimet kiadjam, de az olyan pillanatok, amikor üzenetek várnak az Olvasóimtól, vagy amikor dedikálok egy könyvet, találkozhatok veletek…. Nos, ezek a dolgok fognak velem maradni, nem a pénz. Ezek a boldog pillanatok azok, amikért megéri minden csepp verejték! 

Szeretném megköszönni mindenki figyelmét és támogatását, miközben ez a minisorozat felfedésre került. Remélem Ti is örültök, hogy ilyesmit is tudhattok már, láthatjátok, hogy mi minden van egy könyvben a sztorin kívül.

Legyen szép napotok és mindig nagyon sok olvasnivalótok!

KÖVESS A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email
0
    0
    Kosár
    Üres a kosaradVissza a Shopba